لزوم استفاده از کابل شبکه

۷۴ بازديد
اگر مایلید درباره تاریخچه کابل شبکه بدانید یا اینکه بدانید اصلا کابل شبکه چیست و چه انواعی دارد، کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair چیست و انواع کابل Cat کدام است، رنگهای اصلی کابل شبکه و استاندارد T568A و T568B در کابل شبکه UTP چیست، کابل شبکه کراس و کابل شبکه استریت چیست، با ما همراه باشید.

تاریخچه کابل شبکه
ایده ارتباطات دیجیتالی در سال 1844 توسط ساموئل مورس و اختراع تلگراف ارایه شد. شاید در نگاه اول با آنچه که ما امروز داریم بسیار متفاوت باشد اما اساسا یکی است. تفاوت مهم آنها سرعت آنهاست. در اواسط قرن 19 در هر ثانیه حداکثر دو یا سه خط و نقطه در تلگراف ارسال می‌شد اما اکنون سرعت به بیش از یک گیگابیت رسیده است.

پس از تلگراف، مخترع فرانسوی به نام امیل بودات، ماشین چاپ تلگراف Teletypewriter را ارایه داد که در آن از کیبورد و کد پنج بیتی استفاده می‌شد و پیام های تلگرافی به صورت مجازی، ارسال و دریافت می‌شد. هنوز هم در ارتباطات سریال، از Baud Rate برگرفته از نام Baudot، استفاده می‌شود.

در سال 1966 کدهای 7 بیتی که 128 کاراکتر را پوشش می‌داد توسط شرکت‌های امریکایی ارایه شد و بعد آن IBM کد ASCII را که 8 بیتی است ارایه داد که آن هم 256 کاراکتر را پوشش می‌داد و و به Extended ASCII معروف شد.

در چهل سال اخیر است که سرعت ارتباطات بیشتر شده و نیاز به برقراری ارتباط سریع بین کامپیوترها بیشتر شده است. استانداردهای مختلفی در این زمینه ارایه شده اما آنچه مسلم است این است که افزایش سرعت به تجهیزات بهتر و سریعتر شبکه و کابل ها و سخت افزارهای ارتباطی بهتر نیاز دارد. هر آنچه در زمینه تمام تجهیزات شبکه لازم دارید را از فالنیک بخواهید.
کابل شبکه فیبر نوری
کابل فیبر نوری از شیشه ساخته شده و سیگنال ها را با پالس ها و امواج نوری منتقل می‌کند. کابل فیبر نوری در اتصالات بین ساختمانی و یا ارتباطاتی که نیازمند سرعت بسیار بالا هستند کاربرد دارد. در جاهایی که پهنای باند بالا لازم داریم مثل مراکز داده، و یا ظرفیت بالا نیاز داریم مثل بیمارستان ها و فرودگاه ها و بانک ها، کابل فیبر نوری مناسب است چون سرعت بسیار بالایی دارد و حجم بالایی داده را انتقال می‌دهد.
انواع کابل فیبر نوری عبارتند از:
Single Mode که در فواصل خیلی دور استفاده می‌شود.
MultiMode ظرفیت بالاتری دارد.
نویز پذیری در کابل های زوج به هم تابیده
هر جفت سیم با تعداد پیچش خاص در هر اینچ، به دور هم پیچیده می‌شوند تا هم روی جفت های دیگر تداخل سیگنالی یا Crosstalk ایجاد نکنند و هم از دیگر دستگاه های الکتریکی تاثیری نگیرند. هر چه میزان تابیده شدن جفت سیم ها بیشتر باشد، نرخ انتقال و البته قیمت کابل، بیشتر خواهد بود. میزان پیچش باعث به وجود آمدن انواع کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده می‌شود که در ادامه این متن، تحت عنوان “Cat یا Category در انواع کابل شبکه” به آن می‌پردازیم.

در زمینه نویز پذیری این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه میزان پیچش و تابیدن جفت سیم ها به دور هم بیشتر باشد، نویزپذیری کابل شبکه کمتر خواهد بود زیرا تداخل الکترومغناطیسی کمتر می‌شود. از طرفی هم افت سیگنال یا همان Attenuation در طول مسیر کاهش خواهد یافت. همچنین این مساله بر بهبود میزان پهنای باند هم تاثیرگذار است.

تداخل الکترومغناطیسی معادل عبارت ElectroMagnetic Interference است که به صورت مخفف EMI گفته می‌شود.

لینک های مرتبط:
فروش کابل لگراند
کابل شبکه لگراند
خرید کابل لگراند
فروش کابل شبکه لگراند
نمایندگی کابل شبکه
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.