بهترین روش تشخیص حریق

۷۲ بازديد
آتش سوزی و خسارت‌های ناشی از آن ممکن است مال و جان افراد را از بین ببرد. همیشه این خسارت‌های خانمان سوز تاسف بار و غم انگیز هستند و در صورت آموزش ندیدن و عدم رعایت نکات ایمنی و... بدون شک خطرات و آسیب‌های بزرگ‌تری به زندگی بشر می‌زند. این حوادث‌ها هستند که همیشه در کمین انسان‌ها خواهند بود.

لازم به ذکر است که در هر سالی که می‌گذرد، خسارت‌های جانی و مالی زیادی با آتش سوزی کارخانه‌ها ایجاد می‌شود. صنایع امروزی معمولا آمیخته شده با مواد آتش زا، نفت، گاز و... هستند به همین دلیل خطر انفجار این مکان‌ها به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است. علم و دانش بشری قرن‌هاست که به دنبال روشی برای خنثی کردن این حوادث است اما هنوز به راه حل مناسبی برای حذف خطر آتش سوزی نرسیده است. با این وجود چه خوب است که که برای پیشگیری از این حوادث راه‌های پیشگیری را در نظر گرفته و بسیاری از تمهیدات و تجهیزات ایمنی را راه اندازی کنیم.

برای آتش سوزی و پیشگیری از بروز آن، بایستی یک راه حل موثر و حتی کم هزینه را اجرا کرد. این پیامی آشنا را به گوش ما می‌رساند که همیشه پیشگیری موثرتر و حتی آسان‌تر از درمان است. بررسی آمار آتش سوزی سالیانه نشان می‌دهد که اکثر آتش سوزی‌ها و امن نبودن محیط به دلیل عدم اطلاعات کافی در مسائل آتش نشانی است. این آتش است که به دلایل مختلف و شکل‌های متفاوت ساختمان‌های مسکونی و کارخانجات سوله را نابود می‌کند.

بیم دتکتور
مکانی نیست که از خطر آتش سوزی در امان بماند به همین دلیل لازم است که از تجهیزات ایمنی مختلفی استفاده کنید تا حداقل از وقوع حوادث بزرگ پیشگیری شود. شاید دانشمندان نتوانسته‌ باشند حوادث آتش سوزی را کاملا خنثی کنند اما راه‌های مناسبی برای پیشگیری از آن‌ها در نظر گرفته‌اند. مثلا سیستم هوشمندی ارائه شده که به آن بیم دتکتور می‌گویند.

بیم دتکتور از جمله پرکاربردترین دتکتورهای دودی خطی است که در سیستم‌های اعلام حریق استفاده می‌شود. اصولا برای تشخیص حریق و اعلام حریق در سوله‌ها، ساختمان‌ها، انبارها، مکان‌هایی با سقف بلند و... از این وسیله هوشمند یعنی بیم دتکتور استفاده می‌شود.

این بیم، سطح بسیار وسیعی از یک منطقه را می‌تواند پوشش دهد و به لوله کشی و حتی کابل کشی هم نیازی نخواهد داشت. تمام این موارد باعث شدند که بیم ها برای حفاظت از سوله‌ها و صنایع وسیع با ارتفاع بلند، گزینه ای بسیار عالی باشند. بیم‌های دتکتور در مکان‌های مختلفی برای تشخیص آتش استفاده می‌شوند که در ادامه برخی از آن‌ها را نام می‌بریم:

مراکز ورزشی، تفریحی و خرید

آشیانه هواپیما و فرودگاه‌ها

ساختمان‌های تاریخی و موزه‌ها

کارخانه‌های تولیدی، مساجد و انبارها

سالن‌های کنفرانس و نمایشگاه‌ها

برای اتصال بیم دتکتورها بایستی از یک زوج سیم برای پاور ۲۴ ولتی و سپس یک زوج سیم هم برای اعلام وضعیت بیم دتکتور و در نهایت سیم ارت برای اتصال به زمین استفاده شود. در حالت کلی بیم دتکتورها در سه مدل فرستنده گیرنده، رفلکتوری و موتورایز ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مشخصات فنی متفاوتی دارند.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.